30 juli Mesa Verde

Click for Mesa Verde, Colorado Forecast
Overnachting: Far View Lodge (in het park)
Kosten: 126 dollar (incl tax)
Gereden: 164 mijl

Hoera, Martin is jarig vandaag. We hebben de Moab-cadeaus voor hem, en een paar sokken uit Yosemite (met beren erop). Omdat het een feestelijke dag is, gaan we maar weer eens buiten de deur ontbijten. Het wordt Smitty's Golden Steak Restaurant, want dat zit naast ons hotel, en hoewel het ons niets leek om ’s avonds te gaan eten durven we een ontbijt nog wel aan.
Op elke tafel ligt een boek. Ik hoop dat dit niet iets zegt over de snelheid van serveren, maar dat valt gelukkig heel erg mee.
We checken uit, en halen ijs bij het benzinestation aan de overkant zodat de koelbox weer lekker gevuld is. Dan rijden we nog even naar het internetcafé om de mail te checken. Om een uur of 11 rijden we weg. Een uur later zijn we in Monticello. Onderweg zien we nog een arch.

Dan naar Colorado. Het landschap verandert nu, het is minder rood, heuvelachtig en we zien meer landbouw. Heel in de verte liggen bergen. Om een uur zijn we in Cortez en dan rijden we Mesa Verde in, rechtstreeks naar het visitor center. Een aantal cliff dwellings mag je alleen bekijken met een begeleide tour, en die moet je bespreken in het visitor center.
Er staan lange rijen voor de balie, en we sluiten meteen aan. Het is handig als je van te voren weet wat je wilt doen, want dit nodigt niet echt uit tot uitgebreide discussies over welke tour te doen.
De eerste mogelijkheid voor een tour is pas om 17.30, naar Cliff Palace. Die leggen we vast, en voor de volgende ochtend om 10 uur reserveren we de tour naar Long House, dat in een ander deel van het park ligt (Wetherill Mesa). We missen Balcony House, hoewel dat wel op ons lijstje stond, maar alle drie lijkt ons wat te veel van het goede.
Omdat we nog voldoende tijd hebben voor de rondleiding begint kunnen we eerst lunchen (in de Far View Terrrace) en inchecken en ook nog de andere pueblos in de buurt van Cliff Palace bekijken. Onze kamer in de Far View Lodge is prima, met balkon met uitzicht. We pakken uit en rijden dan naar Chapin Mesa. Eerst naar Spruce Tree House. Hiervoor moeten we een stuk naar beneden lopen. Vanaf het begin van het pad hebben we een mooi uitzicht op de huizen die in een uitsparing in de rots zijn gebouwd. Met behulp van de trail guide die aan het begin van de wandeling te koop (of te leen) is verkennen we het gebouw. Deels kun je er in lopen, en er is een trap waarmee je in een kiva – een gemeenschappelijke ruimte – kunt afdalen.

Na Spruce Tree House rijden we de Square Tower House Overlook en naar Sun Point View, waar het uitzicht prachtig is.

Iets na vijven zijn we bij het startpunt van de rangerwandeling. We hebben een vrouwelijke ranger (tegenwoordig heel gewoon maar aan het begin van de vorige eeuw had men daar toch wat moeite mee; bijvoorbeeld Horace Albright “did not like the idea of having a woman on what everyone likes to think of as a ‘he man’ force.” )
Voordat we naar Cliff Palace vertrekken krijgen we wat raadgevingen. We moeten voldoende water meenemen - het is nog steeds erg warm ondanks het tijdstip, bijna 40 graden. Er wordt ook gewaarschuwd dat we steile trappen moeten beklimmen. Eten is verboden omdat men bang is dat resten allerlei dieren aan zullen trekken. We lopen naar beneden en houden halt bij een plek in de schaduw. We zien verderop een andere groep in de brandende zon staan – wij kunnen gelukkig in de schaduw zitten. De ranger vertelt over de bewoners van de woningen hier, hoe ze leefden, hoe ze aan voedsel kwamen, etc. Als de volgende groep naar beneden komt, lopen wij verder. We stoppen bij de kiva. Dit is een ronde ruimte die voor religieuze en andere bijeenkomsten werd gebruikt. We krijgen hier nog een korte toelichting. Voordat we weer naar boven gaan kunnen we nog een blik in een toren werpen, en vervolgens klimmen we via een nauwe, steile trap naar boven. De tour is interessant, vooral het verhaal van de ranger, maar we vinden wel dat we weinig van de gebouwen zelf hebben gezien.

Na de tour kijken we wat het menu is bij de Terrace, maar er is niet veel keuze. We besluiten om bij de Lodge te gaan eten. Hier hebben we een tafel aan het raam, met een schitterend uitzicht. Prima gegeten. Na het eten nog een spelletje hartenjagen. Martin verliest, en dat op zijn verjaardag.