14 juli New York - San Francisco

Overnachting: Columbus Motor Inn
Kosten hotel: 177 dollar
Gereden afstand: 15 mijl

De laatste dag alweer in New York! Het heeft geregend vannacht en het is buiten heerlijk afgekoeld. Wat een verademing na die warme dagen in de stad. We ontbijten buiten de deur vandaag, aan 7th Avenue met een uitgebreid Amerikaans ontbijt (eieren, worstjes, aardappelen en toast).

Dan inpakken, want we moeten voor 11 uur uitchecken. We mogen de bagage in de hal van het hotel zetten, waar ze de koffers en tassen aan elkaar ketenen. Vervolgens vragen we of ze een taxi naar Newark kunnen bestellen voor 1 uur. Voor een taxi-rit van Manhatten naar het vliegveld JFK geldt er een door de overheid vastgestelde vaste prijs van 45 dollar, maar voor een rit naar Newark is er geen vaste prijs. In de praktijk komt het, afhankelijk van de drukte en tolwegen, op ongeveer 75 dollar. Het hotel zegt dat ze alleen met een vast huurbedrijf werken dat met minivans rijdt. Dat kost 100 dollar. Als we dat niet willen, dan moeten we op straat een taxi aanhouden. Oeps, met al onze koffers is dat wel een gedoe en we besluiten daarom maar die extra dollars uit te geven.

Omdat de kinderen gisteren niet hebben kunnen winkelen, moet dat vandaag goedgemaakt worden. We gaan daarom op weg naar 5th Avenue. We lopen langs het Rockerfellercenter en zien daar tot onze verbazing een lange rij staan voor de Top of the Rock. Blijkbaar zijn er net toevallig enkele bussen aangekomen of zo, want als we later op de terugweg er weer langs komen, staat er niemand.

Hoewel we op 5th Avenue gaan winkelen, gaan we niet naar een chique winkel. De kinderen kiezen voor een bezoek aan de H&M. Die zit ook in ons winkelcentrum thuis. Reizen we daarvoor nu helemaal naar New York. Maar de winkel hier is wel een stukje groter, zoals haast alles een stuk groter is in Amerika. Hoewel we niet veel tijd hebben, komen we toch met een volle tas weer uit de winkel. Martin koopt zowaar ook iets: een poloshirt en weer een zonnebril (!). Hij vond de gisteren gekochte zonnebril uit Chinatown achteraf bekeken toch niet zo lekker zitten (goede aankoop dus van ons 'Hoofd Inkoop'; 7 dollar weggegooid) en vond een zonnebril die hij voor 5 dollar zag bij H&M veel beter.

Als we bij het hotel komen staat het taxibusje al voor de deur (veel te vroeg). De rit duurt nu maar 30 minuten, dus we zijn ruim op tijd op het vliegveld. Als we inchecken informeren we bij de Continental balie of de overstap in Houston van 70 minuten op de terugreis echt wel voldoende is. We vliegen namelijk niet rechtstreeks terug van Los Angeles naar Amsterdam maar hebben een overstap in Houston. Toen we de vluchten boekten was die overstaptijd 100 minuten maar na alle wijzigingen nog maar 70 minuten. We vragen ons af of dat wel genoeg is. Een beetje vertraging en je mist je overstap. Maar volgens de dame achter de balie is het echt genoeg. We maken ons er maar niet meer druk om. We zien het tegen die tijd wel.

De veiligheidscontrole verloopt snel en we zoeken bij de gate een McDonalds op, want het is alweer een hele tijd geleden dat Marijke een milkshake heeft gehad. Er is een pleintje met tafeltjes en stoelen waaraan een aantal restaurantjes en fastfood ketens ligt. Prima concept, zo kan iedereen bij zijn favoriete keten iets halen en kun je het toch samen aan tafel opeten.

Het toestel is kleiner dan op de eerste vlucht, 2 keer 3 stoelen naast elkaar. Wij hebben 3 stoelen aan een kant, en naast het gangpad nog een stoel. Het is rush hour en we moeten een half uur wachten voor we kunnen opstijgen, er staat werkelijk een file van vliegtuigen die wachten tot ze mogen vertrekken. Volgens de piloot zijn wij nummer 15 in de rij. De vlucht verloopt verder gelukkig voorspoedig en om half acht 's avonds landen we in San Francisco. Omdat het een binnenlandse vlucht is, hebben we geen immigrations- of douaneperikelen deze keer. We halen de bagage af en nemen de monorail naar de rental cars. Dat duurt even, vooral als je de lift omhoog moet nemen (we hebben flink uitgepakt en wederom voor 3 dollar een bagagekarretje genomen, waarmee je helaas niet op de roltrap kunt). We laten het dure karretje achter als we instappen bij de monorail, maar zien later dat dat niet nodig was, hij mocht mee naar binnen. Stom, stom.

Bij de balie van Hertz staat een lange rij en het wordt nu snel donker (de schemering duurt hier maar kort). Dat betekent dat het straks wat lastiger wordt om het hotel te vinden. Als we eindelijk aan de beurt zijn gaat het snel, we krijgen de papieren mee en slepen de bagage naar de 1e verdieping. We kunnen niet zelf een auto uitzoeken, maar hebben er een toegewezen gekregen en het nummer van het parkeervak gekregen. De auto blijkt een mooie Toyota Sienna die er gloednieuw uitziet. Na inspectie blijkt echter een van de schuifdeuren achter niet goed open en dicht te gaan. Toch maar naar de balie in de garage voor een andere en daar wijzen ze ons een andere minivan toe. Dit blijkt een KIA die door Martin afgekeurd wordt omdat hij kleiner is - er is geen ruimte voor een koelbox naast de achterbank; er staan twee losse stoelen naast elkaar, met daarachter nog een bank voor 3 personen. We vragen of er geen andere Sienna is, maar ze zitten krap in de minivans. Enig ander alternatief is een Dodge Grand Caravan, maar daar zitten de stoelen achterin wel erg dicht op elkaar terwijl er toch geen ruimte lijkt te zijn voor een koelbox. Na wat wikken en wegen gaan we toch maar voor de KIA, waar we achteraf geen spijt van krijgen. Alle bagage past er zonder problemen in.

Nadat we de nodige knoppen en toeters en bellen even hebben uitgeprobeerd zijn we dan eindelijk op weg naar het hotel. Dankzij de routebeschrijving van het hotel zelf en eentje van google maps vinden we de Columbus Avenue heel gemakkelijk en eenmaal daar zien we, ook als is het donker, al snel het hotel ligen.

De parkeergarage is al vol, maar we mogen auto in de garage dubbel parkeren en geven de autosleutels af aan de portier bij de balie. De kamer is geweldig, met heerlijke bedden en nog een apart zitje, en we duiken meteen in bed - het is per slot van rekening al 1.30 PM NY time.