15 juli San Francisco

Click for San Francisco, California Forecast
Overnachting: Columbus Motor Inn

Kosten hotel: 177 dollar

Gereden afstand: 16 mijl (op de fiets)

Zijn we net van de ene jet lag bekomen, zitten we alweer met de volgende! Ik word om 5 uur wakker, Martin om half 6. De kinderen slapen echter door. Als we door het raam van onze hotelkamer kijken, zien we buiten het echte San Francisco-weer.

Het is grijs. Ik hoop dat het nog wat opklaart. Wel is het heerlijk om zonder het lawaai van een airco te kunnen slapen.

We ontbijten bij Denny's, onze eerste keer in al die Amerika-reizen. Er staan niet veel gezonde dingen op het menu, dus we nemen eieren met worstjes of spek en hash browns (gebakken aardappelflintertjes) en voor Marijke fruit (wat een piepklein bakje met wat ananasstukjes en plakjes banaan blijkt te zijn). Ze eet wat eieren en toast van ons mee. We hebben zo een goede bodem gelegd voor de belangrijkste activiteit van vandaag: bike the bridge. We zijn al vaker in San Francisco geweest en daarom laten we deze keer de "normale toeristische dingen" zitten. We gaan een rondje fietsen: over de Golden Gate brug richting Sausalito en dan ergens met een pontje terug. Naast ons hotel zit een vestiging van Blazing Saddles.

We laten ons de route uitleggen en we krijgen al kaartjes voor de veerpont mee. Als je ze niet gebruikt, dan kan je die weer inleveren en hoef je ze niet te betalen. De kinderen moeten wettelijk verplicht een helm dragen en wij doen uit solidariteit maar mee. We rijden richting de baai en volgen dan de route langs het water. Dit gaat lekker maar de Golden Gate Bridge lijkt steeds hoger te liggen naarmate we dichterbij komen. En inderdaad, er staat ons een forse klim te wachten en we moeten heel ver terugschakelen om fietsend boven te kunnen komen. Martin blijft wel erg ver achter, maar op de vraag of hij ook het hele stuk fietsend heeft kunnen doen, antwoordt hij ''wat dacht je?". De vraag stellen is hem beantwoorden. Bovenaan bij de brug staat het drukste verkeersbord wat ik ooit heb gezien. Daar fiets je niet zo maar even voorbij. Voordat je alle aanwijzingen voor de fietsers en de wandelaars bekeken heb, ben je wel een kwartier verder. Het is niet het enige opmerkelijke bord bij de brug. Op de brug zelf, zien we op een aantal plaatsen bordjes - er is hoop! - staan voor potentiƫle zelfmoordenaars, waarin hun wordt aangeraden om niet van de brug te springen

Op de brug zelf delen we het pad met de voetgangers. Het is gelukkig niet heel erg druk dus we kunnen aardig doorfietsen. Hoewel het niet mistig is, is het toch nog steeds erg grijs en het uitzicht over San Francisco is niet geweldig.

Na de brug begint de afdaling naar Sausalito - dat gaat niet gek. We zijn beter in afdalen dan in klimmen. Eenmaal in het dorp gekomen parkeren we de fietsen en na wat ijs, koffie en een pizzapunt en een heel kort bezoek aan een kledingzaak (Martin mag niet klagen) komen we er achter dat er om 3 uur en om 5 uur een boot vanuit Tiburon vertrekt. Je kunt vanuit Sausalito met het pontje terug naar San Francisco maar je kan ook nog tien mijl doorfietsen naar Tiburon en vanuit daar een pont naar San Francisco pakken. Aangezien we een goede conditie hebben, en aangezien het zonnetje er ondertussen bijgekomen is, besluiten we om door te fietsen. De pont van 5 uur lijkt ons wat laat, het is inmiddels half twee, maar als we die van 3 uur willen halen, moeten we nog wel even doorfietsen. We besluiten er voor te gaan. Het is nu weliswaar grotendeels vlak, maar er staat wel een flinke tegenwind.

Het stuk van Sausalito naar Tiburon is niet het mooiste stuk van de route. Het deel bij Sausalito is jammer genoeg erg bebouwd en bij Tiburon begint de bebouwing ook al weer snel. Een kwartier voor vertrek zijn we bij de ferry, we hebben het gehaald, maar tijd om nog iets van Tiburon te zien is er helaas niet. Er zijn erg veel fietsers aan boord, we horen ook veel Nederlanders om ons heen.

De boot vaart in 5 minuten naar Angels Island, blijft daar opmerkelijk genoeg 25 minuten liggen, waarom weten we niet, en vaart dan in 15 minuten naar San Francisco. Dat is wel een leuk boottochtje, we varen onder andere langs Alcatraz.

We brengen de fietsen terug en lopen weer naar Fishermen's Wharf. Na een uitgebreid bezoek aan Barnes & Noble waar we een aardige voorraad boeken inslaan, gaan we naar het Rainforest Cafe om te eten. Een hele gekke tent, met veel oerwoudgeluiden en bewegende olifanten, aquaria en brullende apen. Marijke krijgt garnalen in haar pasta terwijl ze nadrukkelijk om de vegetarische versie had gevraagd, dus haar bord gaat weer terug. Even later komt er een bord pasta zonder garnalen, we hebben sterk de indruk dat ze er gewoon uitgevist zijn.