16 juli Yosemite

Click for Nationaal Park Yosemite, California Forecast

Overnachting: Curry Village
Gereden afstand: 205 mijl

Vandaag gaan we naar Yosemite. We zijn vrij laat wakker. Als we uit het raam kijken, dan zien we dat deze morgen de zon wel volop schijnt en dat het weer veel beter is dan gisteren

...............Gisteren........................................Vandaag................

We ontbijten weer bij Denny's, dat is lekker dichtbij. Daarna pakken we in, checken uit en rijden richting Bay Bridge, op weg naar het oosten. We hebben geen TomTom, alleen de MartinMartin en terwijl hij naar links kijkt, passeren we rechts de oprit naar de brug, dat is domdom. Maar een kleine omweg brengt ons weer op de goede weg.
In Manteca stoppen we om even bij een AAA-kantoor langs te gaan. Beladen met wegenkaarten en tour books (allemaal gratis op vertoon van onze ANWB-pas) komen we weer buiten. Dan zoeken we een supermarkt op. We kopen een grote koelbox en de nodige versnaperingen voor onderweg en voor de lunch. Als we Yosemite binnen rijden, kopen we bij de ingang een National Parks Pass (de 'America the Beautiful pass'). Deze kost 80 dollar. Gezien het feit dat we dit jaar acht Nationale Parken en nog wat Nationale Monumenten gaan bezoeken, zullen we deze er dik uithalen.

Als we in de vallei komen, is er gelukkig nergens meer rook te zien of te ruiken. Gelukkig maar. Een week voordat wij er kwamen was er nog sprake van bosbranden waarvan de rook tot in Yosemite Valley kwam.

We checken in. We hebben een 'cabin with bath two doubles' in Curry Village gereseveerd. Maar als we de cabin binnen gaan, zien we maar één tweepersoonsbed. Of het tweede bed is heel goed verstopt of we hebben een verkeerde cabin toegewezen gekregen. Dus terug naar de receptie. Onderweg daarheen maken we ons een beetje zorgen of de boeking wel goed is gegaan, maar gelukkig blijkt dat ze ons de sleutel van de verkeerde cabin hebben gegeven. We krijgen nu de sleutel van de goede cabin en in deze cabin is het tweede bed heel wat makkelijker te vinden dan in de eerste. Het is dan ook een kleine kamer, en de bedden zijn ook niet groot, maar de ligging is prima, vlak naast de raft rentals en dicht bij alle voorzieningen van Curry Village. ('s Avonds ontdekken we nog een minpuntje. We delen de 'badkamer' met een ons onbekende mierensoort; een bioloog zou er wellicht blij mee zijn, wij wat minder.) Het is ondertussen al half 3 als we in onze cabin in Curry Village zitten. Veel tijd voor activiteiten is er dan ook niet. Maar dat waren we vandaag niet van plan.

(Even een opmerking tussendoor. We zijn al vaker in Yosemite geweest. Al de "toeristische dingen", zoals bezoeken aan de watervallen, de sequioa's in de Mariposa Grove, wandelingen naar Mirror Lake, een tocht naar Glacier Point, wandelen naar Vernal Falls, het lopen van de Panoramatrail, fietsen door de vallei, een bezoek aan Hetch Hetchy, en dergelijke, hebben we bij voorgaande bezoeken al gedaan. Wie op zoek is naar tips over dergelijke dingen, zie onze reisverslagen van eerdere bezoeken aan Amerika.)

We nemen nog een late lunch op het bankje voor de cabin en gaan dan zwemmen in het zwembad bij Curry Village. Het is behoorlijk warm hier dus een frisse duik is wel even lekker. Als we teruglopen naar de cabin informeren we bij de tour desk naar de paardrijmogelijkheden. Er wordt gebeld met de manege. Morgen zit al vol maar overmorgen kan nog. Marijke en ik reserveren voor donderdag om 8 uur 's morgens een rit van 2 uur. Dat betekent vroeg opstaan, want je moet er een uur van te voren aanwezig zijn!

's Avonds nemen we de shuttlebus naar de lodge om bij de foodcourt bij de Yosemite Lodge te gaan eten. We stappen uit bij Yosemite Village en lopen het laatste stuk naar de Lodge. Yosemite Falls staat nog wel aan (dat wil zeggen: is nog niet drooggevallen) maar veel stelt de waterval niet meer voor.

Yosemite Lodge is net iets luxer dan het buffet bij Curry Village, je haalt zelf je eten bij een van de counters waar je kunt kiezen tussen de pasta counter, de burger counter en de vlees/vismaaltijd met rijst/aardappelen en groente. Verder de nodige salades en verschillende nagerechten. Omdat we allemaal een verschillende voorkeur voor een counter hebben, vraagt het wel om enige coördinatie, opdat we met zijn allen tegelijkertijd bij de kassa komen. We zijn voor 45 dollar klaar.

Na het eten nemen we de shuttlebus terug naar Curry Village. In de badkamer van de cabin ontdekken we een invasie van minimaal 100 mierachtige beestjes. Martin krijgt de opdracht om daar iets aan te doen. Hopelijk was het geen bedreigde diersoort.

Daarna gaan Martin en Marijke nog even naar de meadow bij Camp Curry om in het donker te kijken of er soms een beer rond loopt. Twee jaar geleden zagen ze daar in het pikkedonker opeens een beer uit het hoge gras komen die de boardwalk overstak. Dit jaar is er geen beer te zien, alleen wat herten.